Tiborszállás Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (II. 12.) önkormányzati rendelete
Az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről
[1] Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (2) bekezdése alapján a helyi önkormányzat gazdálkodásának alapja az éves költségvetése, melyből finanszírozza és látja el törvényben meghatározott kötelező és önként vállalt feladatait.
[2] Tiborszállás Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
- § [A rendelet hatálya]
A rendelet hatálya kiterjed a képviselő-testületre, annak bizottságaira, az önkormányzatra.
- § [A költségvetés bevételei és kiadásai]
(1) A képviselő-testület az önkormányzat 2025. évi költségvetését 159 979 747 Ft költségvetési bevétellel, 159 979 747 Ft költségvetési kiadással, 0 Ft költségvetési egyenleggel (ebből működési egyenleg 0 Ft, felhalmozási egyenleg 0 Ft) állapítja meg.
(2) Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat a rendelet 1. melléklet alapján határozza meg a Képviselő-testület.
(3) A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 2. melléklet részletezi.
(4) A költségvetési bevételek és költségvetési kiadások előirányzat csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban az 1. melléklet részletezi.
(5) A működési hiány belső finanszírozásának érdekében a képviselő-testület az előző év költségvetési maradványának igénybevételét, továbbá pályázat benyújtását a forráshiány kiegészítésére rendeli el.
(6) A helyi önkormányzat költségvetési mérlegét közgazdasági tagolásban, előirányzat felhasználási tervét az 1. számú tájékoztató tábla részletezi.
(7) A Képviselő-testületnek többéves kihatással járó döntési nincsenek.
(8) A Képviselő-testület közvetett támogatásokat nem nyújt.
- § [A költségvetés részletezése]
(1) A Képviselő-testület az önkormányzat 2025. évi költségvetését részletesen a következők szerint állapítja meg: Az önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 3. melléklet, a 4. melléklet és az 5. melléklet tartalmazza.
(2) Az önkormányzatnak 2025. évi adósságot keletkeztető fejlesztési céljai nincsenek.
(3) Az önkormányzat költségvetésében szereplő beruházási kiadásainak beruházásonkénti részletezését a 6. melléklet szerint határozza meg, felújítási kiadások részletezését az 7. melléklet szerint határozza meg.
(4) EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket a 8. melléklet tartalmazza.
(5) Az önkormányzat a kiadások között 5.000.000 Ft általános tartalékot állapít meg. A tartalékkal való rendelkezés jogát a polgármesterre átruházza.
(6) A Képviselő-testület az állandó jelleggel foglalkoztatottak létszámát 6 fő teljes munkaidőben foglalkoztatott és 1 fő részmunka időben foglalkoztatott létszámban határozza meg.
(7) A 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások önkormányzati, közös hivatali, továbbá költségvetési szervenkénti megoszlását, és az éves (tervezett) létszám előirányzatot és a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként, feladatonként és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban a 9. mellékletek szerint határozza meg.
- § [A költségvetés végrehajtásának szabályai]
(1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.
(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.
(3) A polgármester 500.000.-Ft-ig dönthet a forrásfelhasználásról, melyről a Képviselő-testületet köteles tájékoztatni.
(4) A költségvetési hiány csökkentése érdekében év közben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.
(5) Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.
(6) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a Képviselő-testület gyakorolja.
(7) A költségvetési szerv vezetője e rendelet 10. mellékletében foglalt adatlapon köteles a tartozásállományról adatot szolgáltatni. A költségvetési szerv az általa lejárt esedékességű elismert tartozásállomány tekintetében – nemleges adat esetén is – havonta a tárgyhó 25-i állapotnak megfelelően a tárgyhónapot követő hó 5-ig az önkormányzat jegyzője részére köteles adatszolgáltatást teljesíteni.
- § [Az előirányzatok módosítása]
Az önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a Képviselő-testület dönt.
- § [A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése]
Az önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról belső ellenőr útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.
- § [Záró és vegyes rendelkezések]
Ez a rendelet 2025. február 12-én lép hatályba.